Geert van Kesteren
Geert van Kesteren was oorlogscorrespondent voor o.a. Newsweek en Stern en werd bekroond met verschillende prijzen. Zijn werk biedt originele perspectieven op enkele van ’s werelds meest complexe verhalen. Hij maakte de geroemde fotoboeken Why Mister, Why? (2004) en Baghdad Calling (2008), beide over de oorlog in Irak en nu collector’s items.
Geert bezoekt al meer dan 25 jaar het Midden-Oosten en raakte gefascineerd door de rol van religie. Waar zijn gelovigen eigenlijk naar op zoek? Voor zijn project The Believers stelde Geert die vraag in het Heilige Land, de bakermat van het jodendom, christendom en de islam. De plek trekt gelovigen van over de hele wereld aan. In eeuwenoude ceremonies en tradities wordt hun geloof haast tastbaar. Het lijkt mijlenver verwijderd van de belevingswereld van de atheïstische westerling. Maar is dat ook zo?
Probeer God eens te zien als de eerste virtual reality die de mens ooit creëerde, zegt Van Kesteren. Is ons huidige geloof in data en algoritmes dan niet even religieus? Je leven filmen of fotograferen, uploaden en delen met anderen lijkt een nieuw levensdoel, onderdeel worden van de wereldwijd ‘data-flow’ een nieuwe vorm van zingeving. En voor antwoorden op moeilijke vragen kijken we vandaag misschien niet naar God, maar naar een algoritme, een nieuwe alwetende grootheid.
Vanaf 5 september is zijn multidisciplinaire foto-film presentatie The Believers te bewonderen in de voormalige Koepel gevangenis als onderdeel van Breda Photo 2018.
Op 12 september vragen we Geert naar zijn diepere drijfveren als mens om de fotograaf te zijn die hij tegenwoordig is. Wat wil hij voor de mensheid betekenen en welke invloed heeft zijn werk op beleidsmakers en publieke opinie?