Infinite Identities. Photography in the Age of Sharing toont het werk van acht kunstenaars en fotografen, die Instagram gebruiken om hun kunst te ontwikkelen en over hun kunstpraktijk te communiceren. Deze tentoonstelling in Huis Marseille laat zien hoe deze app een extra laag toevoegt aan de kunstwereld door virtueel de plek in te nemen van een atelier, museum of galerie.
Op metaniveau komen onderwerp en werkwijze samen, want ze is volledig digitaal gemaakt ten tijde van de pandemie. Hoe ingrijpend zullen internet en social media het aloude museale proces in de toekomst veranderen? On- en offline ervaringen worden met elkaar vermengd en de virtuele wereld wordt tastbaar vertaald naar autonome museale installaties. De tentoonstelling schetst een beeld van wat de socialmediafotografie op dit moment, in het nog zo jonge tijdperk van Instagram, al aan de ontwikkeling van de kunst bij te dragen heeft.
Nanda van den Berg, directeur van Huis Marseille Museum voor Fotografie, is de curator van deze tentoonstelling. Visual story editor en curator Marc Prüst zit een uur lang met haar aan tafel voor een goed gesprek over het digitale podium, het sociaal-fotografisch medium, ervaring van kunst en natuurlijk identiteit.
Bij de tentoonstelling verschijnt ook het boek Infinite Identities. Photography in the Age of Sharing. Deze is online verkrijgbaar en in de museumwinkel van Huis Marseille.
De deelnemende kunstenaars zijn: Farah Al Qasimi, Myriam Boulos, Coco Capitan, Martine Gutierrez, Thomas Lohr, Frida Orupabo, Santi Palacios &
Nick Sethi.
Infinite Identities – Huis Marseille
De expositie is te bezichtigen zodra de musea weer geopend zijn.
Deze video is geproduceerd door Barend Houtsmuller