
programmering: Ioana Cobzaru – interview: Diana Bokje – camera & techniek: Barend Houtsmuller / Carel Brugman / Cristel Kolopaking – montage: Barend Houtsmuller – muziek: Barend Houtsmuller promotie: Astrid Verhoef / Carolien Beekman
Op woensdag 14 februari gaan we in gesprek met kunstenaar Suzanne Jongmans. Ook al doen haar verstilde portretten denken aan de oude meesters uit de Renaissance en vroegmoderne tijd, is de boodschap die erin zit van alle tijden. De symboliek en ingetogen blik van het model raken aan universele gevoelens die de kijker aan het denken zetten. Suzanne bevraagt en geeft vorm aan existentiële tegenstellingen als binnen- en buitenruimte, leven en dood of verbinding en eenzaamheid. Hierbij laat ze zich leiden door haar intuïtie. Haar werk is een manier van levensbeschouwing. De foto’s vormen het middel om steeds dichter bij haar waarheid te komen. Gaandeweg ontvouwt zich een betoverend beeld dat zowel haarzelf als de toeschouwer een zeldzame blik naar binnen verschaft.
Suzanne studeerde af aan de Academie Voor Beeldende Vorming Tilburg in zowel textieldesign als fotografie. Dit zie je duidelijk terug in haar werkwijze: de kostuums die ze zelf ontwerpt en met aandacht voor elk detail vormgeeft. De materialen vindt ze om zich heen, op rommelmarkten, in de natuur, maar ook moderne verpakkingsmaterialen krijgen een plek in haar creaties. Zo krijgt het zachte foam dat ooit een monitor beschermde, in haar vaardige handen de vorm van een ouderwetse kap. Een kap die door zijn zachte verfijnde structuur en originele functie de kwetsbaarheid van de geportretteerde tot uiting brengt. Zo neemt zij symboliek onder de loep en transformeert deze tot haar eigen(-tijdse) symboliek. De vele foto’s die ze maakt, voegt ze in haar computer samen om tot een zeer gedetailleerd beeld te komen, dat bijna hyperrealistisch aandoet.
Het werk van Suzanne is te zien in verschillende exposities en kunstbeurzen. Tot en met 9 februari 2024 exposeert zij samen met kunstenaar Patricia Paludanus in galerie Wilms in Venlo. Pierpaolo Piccioli, creative director van modeontwerper Valentino, nodigde haar uit voor de reclamecampagne van het modemerk Moncler. De director refereerde later naar de samenwerking als een ‘match made in heaven’. In 2019 verscheen haar boek ‘Moving through contrast’.
(portret: ©)
Deze video is geproduceerd door Barend Houtsmuller, Cristel Kolopaking & Carel Brugman
Please follow & like us :)
Stichting Photo31
info@photo31.nl
KvK 71165649
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis nooit een event van Photo31



